Eureka

Een fietskar die dienstdoet als bagageruim, slaapplek en boot moet fietsvakanties aantrekkelijker maken. Een stevige e-bike moet de gebruiker zelf mee­nemen.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De Let Aigars Lauzis stuitte tijdens zijn fietstocht van Londen naar Tokyo op een aantal ongemakken. Hij kon maar weinig bagage meenemen, moest elke dag zijn tent opzetten en afbreken en was voor het oversteken van water afhankelijk van bruggen en veerboten.

Dus ontwierp hij de lichtblauwe, elektrische driewieler BeTriton met ingebouwde elektrische motor, die bagage kan vervoeren, slaapruimte biedt voor twee personen en kan varen. 



Met eigen e-bike

Nu is er ook een kleinere en goedkopere versie, de BeTriton Trailer, waar de gebruiker zelf zijn e-bike voor kan spannen. DIe kost 9900 euro, slechts de helft van het bedrag van zijn grotere broer.

Een sterk accupakket is wel een voorwaarde om de beladen fietskar van maximaal driehonderd kilogram te trekken, en bij voorkeur een motor met interne overdracht, waar de versnellingen in de motor zitten ingebouwd.


Getest in de Alpen

Om te varen klapt men simpelweg de zijwielen van de BeTriton Trailer in, blaast de drijvers op en gaat te water. De ingebouwde elektrische motor om te varen heeft een actieradius van 25 kilometer.

De fietskar werd al getest in de Zwitserse Alpen, Berlijn en Amsterdam en de eerste leveringen volgen naar verwachting later in 2024.


Tekst: Sija van den Beukel
Foto: BeTriton

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.